Tek:n vaalit ovat jo ihan nurkan takana, äänestys alkaa tiistaina 21.3. ja päättyy 3.4. Tek:n vaalisivustolta voi katsella vaalikonetta ja ehdokkaita. Itäisellä alueella olen ehdolla Yhtenäinen TEK ja teekkarihenki -listalla. Kehtaan väittää, että olen merkittävästi paremmin selvillä liiton toiminnasta kun edellisellä kerralla, jolloin lähdin vaan nimeksi listalle. Hämmästys olikin melkoinen, kun pääsin läpi. Tällä kertaa tilanne on toinen kaikin puolin - itse olen varmasti pätevämpi tähän hommaan, mutta koska vaalialuejakoa on muutettu, on läpimeno varsin paljon vaikeampaa. Olen tosin vaihtanut myös listaa. Liitto on tilanteessa, jossa uudistuminen on pakko - jäsenmäärä on vähentynyt viime vuodet enemmän tai vähemmän tasaisesti koko ajan. Erityisesti nuoria jäseniä poistuu rivistä, tai ei edes koskaan riviin mukaan tule.

Itse olen ollut liiton jäsenenä jo opiskeluajoista lähtien. Muutaman kerran on ollut tilanne, että olen joutunut ottamaan yhteyttä liiton lakimieheen, kun työpaikalla (ei nykyisessä vaan aiemmissa) on tulkittu työelämän pelisääntöjä reilusti soveltaen. Tuolloin olen saanut liitosta vahvistuksen omalle näkemykselle ja voinut työnantajallekin sen kertoa.

Viimeksi käytin liiton palveluja työpaikkaa hakiessa - pyysin neuvoa palkkatoiveen asettamiseen ja sainkin vastauksen hyvin nopeasti. Liiton palvelut toimivat hyvin ja nopeasti - jos niitä vain tarvitsee ja osaa kysyä.

Nykyisen valtuuston viimeinen kokous on ensi viikolla Hämeenlinnassa. Sinne on mukava lähteä. Olen tutustunut näiden kolmen vuoden aikana huipputyyppeihin, jotka toimivat tekniikan alalla!